Een intuïtief opgezette website is vanzelfsprekend in gebruik. Op zo’n website zal een bezoeker nooit onnodig lang zoeken of gefrustreerd raken omdat de juiste informatie of producten niet gevonden worden. Wil je de klanttevreden en conversie van je website verhogen dan kan een intuïtief design daar zeker aan bijdragen.
Wanneer is een website intuïtief?
Als je als bezoeker op een website moeiteloos navigeert naar hetgeen waarvoor je kwam, ben je op een intuïtieve website terechtgekomen. Op het moment dat het wringt, is er werk aan de winkel. Weinig is zo frustrerend als een website waar de logica ontbreekt, waar de navigatie onduidelijk is of waar je op pagina’s uit blijft komen die niet relevant voor je zijn. Als bezoeker en klant zul je dan snel gevlogen zijn. Het intuïtieve design van een website is dus onzichtbaar maar zeer belangrijk voor de gebruikerservaring.
Is een intuïtieve site automatisch conventioneel?
Veel websites lijken erg op elkaar doordat ze een soortgelijke lay-out volgen, bijvoorbeeld met horizontale menu’s bovenaan de websites. Inmiddels ligt dit conventionele design heel erg in de lijn der verwachting bij gebruikers en is dit een voor de hand liggende manier van navigeren geworden. Toch kun je heel goed afwijken van een conventioneel opgezette website, zonder dat dit onlogisch hoeft te worden voor je bezoekers. Een design bureau kan je helpen bij het maken van een website die intuïtief én net even anders is vormgegeven.
Gebruikerservaring voorop
Intuïtieve websites volgen dus een bepaalde structuur of flow die voor bezoekers voor de hand ligt. Deze flow kan per bedrijf, instantie of webwinkel verschillend zijn. Waar je als gebruiker op de ene webpagina komt voor informatie wil je op een andere website bijvoorbeeld een aankoop doen. Zo vergt iedere website een eigen benadering in vormgeving. Om het bezoek aan je website zo prettig, functioneel en helder mogelijk te maken kan een UX designer je helpen. Bij User Experience (UX) design vormt, zoals de naam al weggeeft, de optimale gebruikerservaring het start- en uitgangspunt.
Positieve klantervaring
Zo lang de bezoeker moeiteloos op een website navigeert is de maker van deze site geslaagd in het creëren van een intuïtief design. Daarnaast wil je misschien ook dat jouw website een bepaalde indruk achterlaat bij je bezoekers. Met een goede UX strategie kun je zo’n website bouwen of laten bouwen door bijvoorbeeld een design bureau. In deze strategie is aandacht voor de doelgroep, het product, de huisstijl, het gebruiksgemak, het visueel ontwerp en onder meer het interactie ontwerp. Zo werk je een positieve klantervaring en een hogere conversie in de hand.